Pengaruh Media Permainan Monopoli terhadap Minat Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Pondok Kelapa 05 Pagi Duren Sawit
Abstract
This experimental study aims to determine the effect of monopoly games on interest in learning social studies in fourth grade students. The method used is an experimental method with a two group pretest-posttest control group design. The sample in this study was 58 fourth grade students of SDN Pondok Kelapa 05 Pagi Duren Sawit, East Jakarta. Sampling used the cluster random sampling technique. Data collection was carried out using a questionnaire and analyzed using the t test. The results of the study showed a t test result of 0.007 <0.05, meaning that there is an effect of monopoly game media on interest in learning social studies in fourth grade at SD Kelurahan Pondok Kelapa, Duren Sawit District, East Jakarta. Therefore, teachers need to provide learning materials creatively to students by utilizing play media as an educational tool such as the use of monopoly in order to increase students' interest in receiving learning materials and getting maximum understanding of what is conveyed.
Downloads
References
Adnyana, Komang Surya., Gusti Ngurah Arya. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar pada Siswa Sekolah Dasa. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 61-70.
Akbar, Jakub Saddam. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital. Jambi: PT Senopedia Publishing Indonesia.
Anita., dkk. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Muatan IPS Menggunakan Model Pena. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 64-75.
Fadillah, Miftah, dkk., (2024). Merdeka Belajar: Solusi Revolusi Pendidikan di Indonesia. Journal of Information Systems and Management, 3(1), 19-22.
Fatmawati, Ira. (2021). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1), 20-37.
Fikry, Muhammad., dkk. (2024). Pengembangan Media Monopoli dalam Meningkatkan Motivasi serta Minat pada Mata Pelajaran IPS Kelas 7 SMP. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1574-1582.
Fitrianingtyas, Ika., dkk. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Monopoli terhadap Minat dan hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri di gugus Nusa Kecamatan Karanganyar. Jurnal Riset Pedagogik, 7(1).
Hariyadi, Ahmad., dkk. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Monopoli terhadap Kemampuan Pemahaman IPS Kelas IV. Jurnal PGSD Musi, 6(2), 37-51.
Ledia, Shinta., Betty Mauli Rosa Bustam. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(1), 790-816.
Pratiwi, Ajeng Dwi., dkk. (2023). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPS di Semua Tingkat Pendidikan Formal (SD, SMP. dan SMA). Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2).
Safitri, Irma Sintiya., dkk. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran IPS Muatan IPAS di Sekolah Dasar. Ainara Journal, 3(1).
Sarbaitinil., dkk. (2024). Menumbuhkan Minat Belajar Siswa melalui Metode Belajar Kreatif. Journal of International Multidisciplinary Reseasrch, 2(2), 367-379.
Sihotang, Nurhasanah. (2022). Penerapan Permainan Monopoli dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Prosiding Senkim, 2(1), 60-67.
Umah, Faridatul., Kholis Aniyati. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Monopoly Game Smart terhadap Minat Belajar Peserta Didik. EL-MIAZ, 4(1), 22-27.
Uno, Hamzah B. (2024). Profesi Kependidikan: Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Yulianti, Maria Eni. (2022). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII B SMP Negeri 1 Kasihan dengan Media Pembelajaran Va & Av. Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 2(3), 120-128.
Copyright (c) 2025 Nopita Apriliyanti, Taofik, Waluyo Hadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.