IMPLIKASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA TERHADAP KREATIVITAS SISWA KELAS 4 MATA PELAJARAN SENI BUDAYA DI SD NEGERI 1 BENAWA

  • Shyntya Putri Universitas PGRI Palembang
  • Muhamad Idris Universitas PGRI Palembang
  • David Budi Irawan Universitas PGRI Palembang

Abstract

This study aims to identify and describe the implications of implementing the Merdeka Curriculum on the creativity of fourth-grade students in the Visual and Performing Arts subject at SD Negeri 1 Benawa. The Merdeka Curriculum offers flexibility to schools, teachers, and students in designing learning activities based on the characteristics and needs of each learner. In the context of arts education, the curriculum serves as a medium for exploring and enhancing student creativity. This research uses a descriptive qualitative method with data collected through observation, interviews, and documentation. The research subjects include the principal, vice principal for curriculum, fourth-grade teacher, and students. The results show that the Merdeka Curriculum has had a positive impact on encouraging student creativity, as seen in the freedom of expression, the ability to produce beautiful and original artworks, and active involvement in learning. Teachers have also started implementing varied approaches, such as project-based learning. Although some challenges remain, the curriculum has proven to provide broad opportunities for students to develop their creative potential, especially in the Visual and Performing Arts subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, E., Sukardi, & Idris, M. (2023). Analisis Kegiatan P5 dalam Penerapan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran. Wahana Didaktika, 442-451.

Aida, S. M., Gutama, A., & Nita, C. I. (2024). Analisis Implementasi Pembelajaran Seni Rupa Pada Kurikulum Merdeka Di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 521-536.

Akbar, M., Putri, N. K., Febriani, S., Abunoya, J. I., & Sukemi. (2023). Kajian Literatur : Analisis Kelemahan dan Faktor Penghambat Pada Implementasi Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Kimia, 106-111.

Enawati, Supardi, & Lubna. (2024). Dampak Evaluasi Penerapan Kurikulum Merdeka Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1710-1715.

Fauzi, M. N. (2023). Problematika Guru Mengimplementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1661-1674.

Febrian, F. T., Kamilah, I. P., Raja Gukguk, R. T., Adi Putra, M. J., & Sari, M. Y. (2024). Pengaruh Fasilitas Sekolah Terhadap Pemahaman dan Penerapan Kurikulum Merdeka oleh Guru. General and Specific Research, 508-517.

Fitra, D. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. Jurnal Inovasi Edukasi, 149-156.

Handayani, D., Sari, S. P., & Nasution, I. S. (2023). ANALISIS IMPLEMENTASI KURIKULUM. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 4303-4309.

Kumala, F. N., Yasa, A. D., Yulianti, & Setiawan, D. A. (2023). Optimalisasi Teknologi Pembelajaran dan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 31-38.

Nisa, K., & Ain, S. Q. (2023). Pemanfaatan Barang Bekas Pada Pembelajaran Seni Rupa untuk Menunjang Kreativitas Siswa Kelas IV A SDN 115 Pekanbaru. Journal Of Social Science Research, 3021-3028.

Nurhayati, A., Fitria, E., & Nurfadhillah, S. (2020). Peran Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya (SBdP) Dalam Pengembangan Kemampuan Motorik Siswa Di SDS Islam Harapan Ibu School. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 426-434.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan Metode Pemblejaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8840.

Ramadhan, I. (2023). Dinamika Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Pada Aspek Perangkat dan Proses Pembelajaran. AoEJ:Academy of Education Journal, 629.

Rawi, H. W., Salsabila, A., Ainun, N., Harahap, N., Akmalia, R., Lubis, S. P., & Rachman, S. (2023). Peralihan Kurikulum 2013 Menjadi Kurikulum Merdeka Pada Siswa Sma Melalui. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5969-5976.

Sinaga, T. M. (2022, November Senin). Kurikulum Merdeka Mengasah Kreativitas Siswa.

Siswanto, E., & Cendana, W. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Pemberian Apresiasi Secara Sinkronus. Cendekiawan, 43-49.

Sugiyono. (2021). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN. Bandung: ALFABETA.

Tanggulungan, L., & Murniarti, E. (2024). Analisis Implemnetasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Kreatifitas Siswa Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan : Kajian dan Implementasi, 1-11.

Zainuri, A. (2023). Manajemen Kurikulum Merdeka. Bengkulu: 2023.

Published
2025-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 12 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 9 times