Penataan Tempat Duduk dalam Menunjang Efektivitas Pembelajaran di Sekolah dasar
Abstract
This study aims to examine the role of seating arrangements in supporting effective learning in elementary schools. Using a qualitative approach through literature review, this article analyzes various seating arrangement strategies and their impact on student engagement, comfort, and learning outcomes. The results show that varied and activityadjusted seating formations—such as small groups, semicircles, and U-shaped arrangements—can improve students' cognitive outcomes. Case studies from several schools also reveal that seating design influences students’ motivation and classroom participation. Flexible seating is recommended to support active and collaborative learning. The study also suggests further exploration into integrating classroom layout with educational technology and innovative teaching approaches
Downloads
References
Alawiyah, Q., Muliasari, A., Ilma, N., Nurathifah, J., Rahmayanti, R., Awaliah, M., & Sulisnawati. (2024). ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA MELALUI PENATAAN DENAH TEMPAT DUDUK (Studi Kasus di Kelas V SDN Pasirhuni), 01(2), 72–80.
Febrianto, A., & Siroj, R. A. (2024). Studi Literatur : Landasan Dalam Memilih Metode Penelitian Yang Tepat, 01(02), 259–263.
Hakim, M. A. R. (2024). PENGARUH PENATAAN TEMPAT DUDUK (CLASSROOM SEATING) TERHADAP AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DWIPA ABADI KATEMAN. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU PEKANBARU.
Inggritiyaa, S. E., Mauladhanib, A. E., Safitric, I. A., & Bektiarsod, S. (2024). Analisis Pengaruh Penerapan Manajemen Kelas terhadap Kenyamanan Siswa dan Efektivitas Pembelajaran, 01(03), 84–89.
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628
Kurniasih, N., Muliasari, A., Halimatuzzahroh, F., Nurlaila, A., Haeriyah, S., Natasya, R., … 1-7STKIP. (2024). ANALISIS PENATAAN RUANG KELAS DALAM MELIHAT RESPON SISWA (Studi Kasus di Kelas 2 SDN Kalanggunung Cipeucang Pandeglang), 01, 81–87.
Lestari, Y., Rohiat, R., & Anggraini, D. (2017). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sd N 20 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 61–65. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.1.61-65
Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20
Mutiaramses, S, N., & Murni, I. (2023). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(2), 208–224. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v2i2.104
Nihar, R. Z. (2020). PENGARUH VARIASI PENATAAN TEMPAT DUDUK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PROSES PEMBELAJARAN IPS KELAS V DI MI NATIJATUL ISLAM SUMBEREJO JAKEN PATI TAHUN AJARAN 2019/2020. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO SEMARANG.
Parlindungan, D. P., & Anandia, Y. (2018). Pengaruh pola tempat duduk terhadap interaksi siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 115–126.
Rohmanurmeta, F. M., & Farozin, M. (2016). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10691
Tati’ah, Hartini, A., & Fitriani, N. H. (2025). PENGARUH MANAJEMAN PENATAAN TEMPAT DUDUK TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA SDN PASAR JATI 2 KABUPATEN BANJAR. Junal EduCurio, 3(2), 389–394.
Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. Yogyakarta: DIVA Press.
Yantoro, Y. (2020). STRATEGI PENGELOLAAN KELAS YANG EFEKTIF DALYantoro, Y. (2020). STRATEGI PENGELOLAAN KELAS YANG EFEKTIF DALAM MENUMBUHKAN SIKAP DISIPLIN SISWA. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 586–592. https://doi.org/10.52060/mp.v5i1.265AM MENUMBUHKAN SIKAP DISIPLIN SISWA. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 586–592.
Copyright (c) 2025 Elsa Mutmainah, Najwa Fakhira Azzahra, Wina Mustikaati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.