OPTIMALISASI PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN DAN HASIL BELAJAR SISWA
Abstract
This research aims to explore the application of digital interactive media in improving mathematics learning outcomes in elementary schools. The method employed is qualitative research, with data collection techniques involving a literature review of 15 peer-reviewed journal articles published between 2014 and 2024. The data is analyzed in depth to identify patterns, themes, or relationships relevant to the research topic. Data collection techniques include content analysis of articles related to the use of interactive digital media in mathematics learning. The instrument used in this study is an analysis form designed to evaluate the quality and impact of interactive media in the context of mathematics education. The analysis results indicate that the use of digital interactive media, such as educational applications and learning videos, can significantly enhance students' motivation and understanding of mathematical concepts. The use of appropriate media not only addresses students' negative perceptions of mathematics but also increases engagement and provides a more enjoyable learning experience. These findings highlight the importance of integrating technology into mathematics education to create a more effective and interactive learning process, which positively impacts students' learning outcomes.
Downloads
References
Amin, A. K. (2017). Kajian konseptual model pembelajaran blended learning berbasis web untuk meningkatkan hasil belajar dan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(2), 51-64.
Anisya, A., & Swara, G. Y. (2020). Aplikasi e-management project. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 8(1), 39-46.
Arifin, F., & Herman, T. (2018). Pengaruh pembelajaran e-learning model web centric course terhadap pemahaman konsep dan kemandirian belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1-12.
Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh penggunaan media film animasi terhadap keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250-262.
Djari, M. C. Y., Iriani, A., & Satyawati, S. T. (2022). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Sarana Pembelajaran Di Sd Kristen Satya Wacana. Satya Widya, 38(2), 135-143.
Ibrahim, M., & Mohamad, N. (2000). Pengajaran Berdasarkan Masalah. Pusat Sains dan Matematika Sekolah. Surabaya: PPS UNESA.
Lestari, W. M., & Salsabila, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Puzzle Digital Materi Lingkaran Kelas VI SD Negeri Bluru Kidul 2 Sidoarjo. Nusantara Educational Review, 1(1), 7-14.
Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109.
Nuraeni, T. N. T., & Aprianti, F. (2023). Implementasi Model Project Based Learning Berbantuan Media Digital Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas V SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 480-489. doi: https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5554
Octaviani, E. M., Humairah, H., & Khasanah, L. A. I. U. (2024). Penerapan Media Video Interaktif pada Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Pecahan Kelas V SD. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 4(2), 219-226.
Pratama, U. N., & Haryanto, H. (2017). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 167–184.
Samura, A. O. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1).
Setyadi, D. (2017). Pengembangan mobile learning berbasis android sebagai sarana berlatih mengerjakan soal matematika. Satya Widya, 33(2), 87-92.
Sukma, K. I., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1020-1028.
Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26-37.
Swara, G. Y. (2020). Pemanfaatan visualisasi 3D pada multimedia interaktif dalam pengenalan penyakit demam berdarah. Jurnal TeknoIf, 8(1), 19-24.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.
Wijayanti, R., & Wasitohadi, W. (2015). Efektivitas Pembelajaran Value Clarification Technique (Vct) Berbantu Media Video Interaktif Ditinjau Dari Hasil Belajar Pkn. Satya Widya, 31(1), 54-68.