Analisis Peran Keluarga Dalam Membentuk Karakter Tanggung Jawab Siswa SD Negeri 5 Ngulak
Abstract
This research aims to identify the role of the family in forming responsible character education in grade IV students at SD Negeri 5 Ngulak. The research method used is descriptive qualitative. The population in this study was 24 parents of students at SD Negeri 5 Ngulak. The sample used in this study was 5 parents of students and 1 homeroom teacher from students at SD Negeri 5 Ngulak. Based on research results and discussion about the influence of the family's role in shaping students' responsible character. It was found that the family has an important role in forming and encouraging the formation of students' responsible character at school. The role of the family obtained in this research is as an educator, guide, facilitator and student motivation in guiding the implementation of students' obligations at school. Apart from the role of the teacher, the role of the homeroom teacher is also important in controlling the development of students' responsible character at school by giving assignments and as a reminder if students are not disciplined in carrying out the tasks given. The final finding in this research is that the family has a very important role in forming character. student responsibility both in terms of school discipline and in carrying out assignments.
Downloads
References
Afdhila, Hasna Quin; Setiawan, Fajar; Martati, Badruli. (2021). Upaya guru membentuk karakter tanggung jawab siswa diera pendemi covid-19. Jurnal ika, 10, 176.
Amalia, I. R., Khamdun, & Fathurohman, I. (2021). Peran orang tua dalam memotivasi belajar anak sekolah dasar di desa wonorejo jepara. Jurnal inovasi penelitian, 2 (2722-9467), 1212.
Ananda, R. A., Inas, M., & Setyawan, A. (2022). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal pendidikan, Bahasa dan budaya, 1, 85.
Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9, 291-304.
Hardianti, F., & Adawiyah, R. (2023). Dampak pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter anak usia dini. Jurnal golden age, 7 (2549-7367), 173.
Hidayat, H., Khotimah, T., & Hilyana, f. S. (2021). Pembentukan karakter religius,gemarmembaca dan tanggung jawab pada anak sekolah dasar. Juranal pendidikan glasser, 5 (2579-5082), 76-72.
Irwan, Agus, J., & Saputra, J. (2022). Jurnal Basicedu. Penanman tanggung jawab dan kerperdulian melalui pembelajaran pkn dosekolah, 6 (2580-3735), 9264-9273.
Jannah, N., & Umam, K. (2021). peran orang tua dalam pendidikan karakter berbasis keluarga dimasa pandemi covid-19. Falasifa, 12, 96.
Mamelio, A., Idris, M., & Dedy, A. (2021, 1 28). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraaan pada peserta didik sdn 1 ujung tanjung. Wahana Didaktika , 33.
Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya.
Nasition, A. F. (2023). metode penelitian kualitatif. (M. Albina, Zulfa, & Nita, Eds.) Bandung: cv harfa creative.
Nurani, R. Z., & Nugraha, F. (2022). Analisis Karakter Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Cakrawala Pendas, 8 (1), 219.
Nurmasita, & Rofiah, N. H. (2018). Peran orang tua dalam penanaman tanggung jawab pada siswa sd muhammadiyah ambarketawang 2 gamping. Fundamental pendidikan dasar, 1 (2614-1620), 73-83.
Pramasanti, R., Bramasta, D., & Anggoro, S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dan Kerja Sama Dalam Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 di SD Negeri 2 Barko. Jurnal Papeda, 2 (1), 43-48.
pramasanti, R., Bramasta, D., & Anggoro, S. (2020). Implementasi pendidikan karakter tanggung jawab dan kerja sama dalam pembelajaran tematik kurikulum 2013 di sd negeri 2 berkah. Papeda, 2 (2715-5110), 43-48.
Pramasanti, R., Bramasta, D., & Anggoro, S. (2020). Implementasi pendidikan karakter tanggung jawab dan kerja sama dalam pembelajaran tematik kurikulum 2013 di sd negeri 2 berkoh. Papeda, 2 (2715-5110), 43-48.
Radhwa, R. N., Wati, S. S., & Faradila, J. N. (2023). menanamkan sikap demokrasi di pendidikan sekolah dasar inklusi. (5), 1667.
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran Orang Tua dan Guru Dalam Mengembangkan Nilai - Nilai Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9 (2), 100-111.
Ruli, E. (2020, April 22). Tugas dan Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Jurnal Edukasi Nonformal , 143-146.
Sugiyano. (2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r&d. In Sugiyono, Alfabeta (p. 296). Bandung.
Sugiyono. (2017). metode penelitian kebijakan. (S. Y. Ratri, Ed.) Bandung: Alfabeta.
Syahfitri, R. (2017). Meningkatkan tanggung jawab belajar melalaui strategi giving questions and getting answers pada siswa. jurnal penelitian dan pengembangan pendidikan, 1, 58.
Ujipriyati, H. L., Muryaningsih, S., & Bintaro, T. Y. (2019). peningkatan sikap demokratis dan prestasi belajar peserta didik melalui model pembelajaran group investigation (GI) pada tema 8 kelas IVA SD muhammadiyah purwokerto. elementary school education journal, 3 (2), 33.
Viona. (2022). Peran orang tua dalam penanaman karakter tanggung jawab belajar pada siswa sdn 36 rantau bayur. Edumaspul, 6 (2548-8210), 357.
Yolanda, T., Idris, M., & Suryani, I. (2022). Penerapan media ular tangga pada pembelajaran ips materi peristiwa kebangsaan seputar proklamasi kemerdekaan dikelas V sd negeri 32 palembang. (M. Idris, D. Chairunisa, & J. Sepriady, Eds.) Kalpataru, 8, 139.