Efektivitas Pembelajaran Literasi Digital “Indonesian Fairy Tales” Melalui Metode Menyimak Terhadap Hasil Belajar Siswa
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of digital literacy learning "Indonesian Fairy Tales" through the method of listening to student learning outcomes. The type of research uses a quantitative method with a Pre-Exsperimental Design with a One Group Pretest-Psttest Design. As for the subject of this study, there are 30 students in grade IV of SD Negeri 17 Palembang, the data collection method uses observation and tests, test instruments in the form of multiple-choice questions totaling 10 questions and essay questions totaling 5, to measure student learning outcomes data analysis techniques using the independent T-test. student learning outcomes.
Downloads
References
Anggraini, V., & Priyanto, A. (2019). Stimulus Keterampilan Menyimak Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1),
Anggraini, A., Arafat, Y., & Selegi, S. F. (2023). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Discovery Learning Pada Materi Kegiatan Ekonomi Kelas V Di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5645-5653.
Firdaus, A. M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe snowball Throwing. Jurnal Tadris Matematika, 9(1), 61-74.
Fitriani, Y., Pakpahan, R., Junadi, B., & Widyastuti, H. (2022). Analisa Penerapan Literasi Digital Dalam aktivitas Pembelajaran Daring Mahasiswa. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 6(2), 441.
Hamid, A. (2020). Strategi Pembelajaran Menyimak. Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 1-27.
Handayani, V. T., Afsari, A., & Hasanah, F. (2019). Dongeng sebagai stimulasi awal peningkatan minat baca bagi siswa paud bunda hajar jatinangor. Pengabdian Kepada Masyarakat, 2, 15.
Handriyanto, Adha, M. M., & Mentari, A. (2022). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Moralitas Peserta Didik. Jurnal Global Citizen, 61.
Maulinda, R., Okta, M. W., & Utami, M. D. (2023). Peran cerita anak untuk mengurangi penggunaan telepon genggam diyayasan ruhama gunung sindur. Kabar Masyarakat, 1(2), 41.
Nasriani. (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid 19 Di MTs Negeri 2 Tolitoli. Inovasi Penelitian, 2, 2503.
Rohmawati, A. (2024). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1).
Salehudin, M. (2020). Literasi Digital Media Sosial Youtube Anak Usia Dini. Ilmiah Potensial, 5, 108.
Selegi, S. F., & Aryaningrum, K. (2022). Literasi Digital Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Melalui Pembuatan Video Tutorial Alat Peraga Edukasi. Sinestesia, 12, 78.
Sutriati, N., WS, H., & Zulfadhli. (2021). Kategori dan Fungsi Sosial Cerita Rakyat di Kenegerian Kari Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi Provinsi Riau. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1, 127.
Wahyuni, S., & Waani, M. A. (2020). Analisis Tentang Peran Penatua Dalam Pertumbuhan Gereja. Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 46-59.
Wandasari, Y., Kristiawan, M., & Arafat, Y. (2019). Policy evaluation of school’s literacy movement on improving discipline of state high school students. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(4), 190-198.
Yulianto, G. (2020). Efektivitas penggunaan model pembelajaran scramble dalam pembelajaran IPS pada materi interaksi