Penggunaan multimedia pembelajaran untuk membantu siswa tuna rungu dalam memahami operasi bilangan bulat
Abstract
Masalah utama dalam pembelajaran matematika khususnya di anak dengan keterbatasan pendengaran (tuna rungu) adalah media pembelajaran yang dapat membantu siswa dalam memahami materi matematika dengan baik. Multimedia pembelajaran dapat digunakan agar materi dapat disampaikan dan dirancang dengan baik. Melalui multimedia juga bisa membantu siswa dalam mengulang materi yang dianggap masih belum dikuasai. Oleh karena itu, melalui penggunaan multimedia motivasi siswa khusunya siswa tunarunngu dapat meningkat. Metode penelitian menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa tuna rungu yang berada di SLBN Majalengka yang berjumlah dua orang. Instrumen penelitian menggunakan tes pada materi operasi bilangan bulat, pedoman wawancara dan lembar observasi. Hasil tes untuk memberikan gambaran apakah terjadi peningkatan pada setiap tes yang dilakukan oleh guru. Hasil penelitian menunjukan bahwa siswa tuna rungu memiliki pandangan positif dan termotivasi terhadap penggunaan multimedia yang digunakan dan jika dilihat dalam dua kali tes siswa tuna rungu mengalami peningkatan hasilnya pada materi operasi bilangan bulat.
Downloads
References
Cook, W. (2011). In Pursuit of the Traveling Salesman: Mathematics at the Limits of. Princeton NJ: Princeton University Press.
(NCTM), N. C. (1996). Executive Summary-Principles and Standards for School Mathematics. Reston VA: NCTM.
Brown, P. e. (2011). THE INTEGERS - A guide for teachers - Years 7–8 . Australian: The Improving Mathematics Education in Schools (TIMES) .
Chee, T.S, & Wong, A.F.L. (2003). Teaching and Learning with Technology. Singapore: Prentice Hall.
Courant, R., & Robbins, H. (1996). What Is Mathematics? An Elementary Approach to Ideas and Methods. Stewart: Oxford University Press.
Csicsery, G. (2008). Hard Problems. the Road to the World’s Toughest Math Contest,. Washington DC: Mathematical Association of America.
Devlin, K. J. (2012). Introduction to Mathematical Thinking. Palo Alto CA: published by Keith Devlin.
Edmonds, J., & A glimpse of heaven, i. J. (1991). “History of Mathematical Programming A Collection of Personal. Amsterdam: CWI and North-Holland.
Elsom-Cook. (1992). The ECAL teaching engine: pragmatic AI for education. Dlm. Cerri, S.A. & Whitting, J. 1992. Learning Technology in European Communities. Dordrecht The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Fajrianto, R., & Irawan, A. H. (2012). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa Kelas VIII SMPLB Tunarungu Dengan Materi “ Memahami Sistem Dalam Tubuh Manusia”. JURNAL TEKNIK POMITS, 1-4.
Gayeski, D.M (Ed). (1993). ultimedia for Learning: Development, Application, Evaluation. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
Hasan, M. I. (2002). Pokok-pokok Materi Metode Penelitian dan Amplikasinya Cet 1. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Malatista, B.R., & Sediyono, E. (2011). odel Pembelajaran Matematika untuk Siswa Kelas IV SDLB Penyandang Tunarungu dan Wicara dengan Metode Komtal Berbantuan Komputer. Jurnal Informatika, 7(1), 7-26.
Moleong, L. J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Munir. (2013). MULTIMEDIA Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Reddi, U.V. (2003). Multimedia as an educational tool. In Educational multimedia: A handbook for teacher-developers. New Delhi: CEMCA.
Salim, A. (2015). Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer Dengan Metode Multikomunikasi Untuk Siswa Kelas IV SDLB Penyandang Tuna Rungu Dan Wicara. Jurnal Techno Nusa Mandiri, XII, 77-95
Copyright (c) 2019 JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.