Implementasi pembelajaran sains, teknologi, engineering, dan matematika STEM pada materi fungsi kuadrat
IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SAINS, TEKNOLOGI, ENGINEERING, DAN MATEMATIKA (STEM) PADA MATERI FUNGSI KUADRAT
Abstract
Abstrak. Tujuan pembelajaran STEM ini adalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dan pemecahan masalah. STEM adalah pendekatan pembelajaran yang mengintegrasikan komponen-komponen sains, teknologi, engeneering dan matematika. di SMP Negeri 4 Metro pembelajaran yang dilakukan belum maksimal dalam penggunaan pendekatan pembelajaran. Kemampuan siswa berpikir kritis juga tergolong rendah. Terlihat dari penilaian harian hanya 5 orang yang mencapai target kriteria ketuntasan minimal 75. Implementasi STEM pada materi fungsi kuadrat dapat meningkatkan pencapaian target kriteria ketuntasan minimal, dari 30 siswa 22 siswa telah tuntas. Hal ini dapat dikatakan meningkat dari kondisi awal yang hanya 5 siswa. Kesimpulan dari implementasi ini adalah pendekatan STEM dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswapada pembelajaran fungsi kuadrat.
Kata Kunci: stem, fungsi kuadrat, berpikir kritis
Downloads
References
kemdikbud. (2016). Panduan Penilaian. Jakarta: Kemdikbud.
Mulyana, T. (2009). Pembelajaran analitik sintetik untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematika siswa SMA. Educationist, 3(1), 43–48.
Sanders, M. E. (2008). Stem, stem education, stemmania.
SEAMEO. (2018a). Eksplorasi Aktivitas STEM untuk Siswa Sekolah Menengah Atas. Yogyakarta: Qithep In Mathematics.
SEAMEO. (2018b). Unit Pembelajaran pada Aktivitas STEM. Yogyakarta: Qithep In Mathematics.
Setiadi, H. (2018). framework Penyusunan Soal Berbasis STEM (pp. 1–52). Bandung: Qitep In Science.
Sumardyono, & Ashari, S. (2010). Kajian Kritis dalam Pembelajaran di SD. Yogyakarta: P4TK Matematika.
Wang, H.-H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 2.
Copyright (c) 2019 JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.